Koľko ušetríš s elektromobilom na Slovensku (2025) – Tesla vs. spaľováky
Tesla Model 3 Long Range AWD vs. klasika aj výkon – ako si vedie elektromobil v reálnych číslach?
Ak premýšľate nad elektromobilom, určite vás zaujíma, ako si Tesla Model 3 Long Range AWD stojí v porovnaní s bežnými autami, silnými dieselmi či dokonca športovými benzínovými klasikami. Pripravili sme pre vás prehľadný a faktami nabitý článok, kde porovnávame Model 3 s autami ako VW Golf 2.0 TDI (veľkosťou), BMW 330d (výkonovo), Toyota Corolla Hybrid (úspornosťou) a tiež s dvojicou približne 500-koňových benzínových beštií – BMW M3 Competition a Ford Mustang 5.0 V8 Dark Horse.
Vychádzali sme z aktuálnych cien, spotrieb a nákladov pri ročne najazdených 30 000 km, aby ste mali jasný a praktický prehľad o tom, čo vám jednotlivé autá reálne ponúknu – finančne aj výkonovo.
Vstupy (Slovensko, leto 2025)
-
Elektrina – domácnosť (koncové ceny s DPH, od 1. 7. 2025, ZSE):
VT 0,159247 €/kWh, NT 0,118668 €/kWh. V prepočtoch používam aj mix 70 % NT / 30 % VT = 0,130842 €/kWh.ZSE -
Verejné nabíjanie (SR):
ZSE Drive cenník od 1. 4. 2025 – „Guest/bez programu“ DC 0,59 €/kWh (plány SAFE lacnejšie).zsedrive.sk
- GreenWay cenník od 1. 5. 2025 – Energia Standard: DC do 100 kW 0,59 €/kWh, nad 100 kW 0,69 €/kWh.data.greenway.sk
- Tesla Supercharger (SR): ceny sa líšia podľa lokality a času; typicky ~0,37–0,53 €/kWh. V prepočte používam 0,42 €/kWh ako realistický priemer. (Príklady cenníkov SR v médiách + prehľad lokality.)MojElektromobil.skEV MagazinTesla -
Palivá (týždenné priemery SR, polovica augusta 2025): Diesel ~1,422 €/l, Benzín 95 ~1,504 €/l.statdat.statistics.sk
-
Reálne spotreby (nezávislé testy):
Tesla Model 3 Long Range AWD (Highland) – typická reálna spotreba ~14–16 kWh/100 km; na výpočty beriem 14,7 kWh/100 km (stred EV-Database mild/cold).EV Database
- VW Golf 2.0 TDI (150 PS DSG) – 4,8–4,9 l/100 km (ADAC Ecotest).ADAC+1
- BMW 330d (286 PS) – ~5,3 l/100 km (ADAC).ADAC
- Toyota Corolla Hybrid 1.8 – ~5,0 l/100 km (ADAC test).ADAC
- BMW M3 Competition (~510 PS) – ~10,2 l/100 km (dlhodobý/test).AUTO BILD
- Ford Mustang 5.0 V8 Dark Horse (~500 PS) – ~12,2 l/100 km (ADAC).ADAC
Koľko stojí energia/palivo
(len energia/palivo; servis, poistky, dane a pod. tu neriešime)
Auto / spôsob „tankovania“ | Cena | Spotreba | €/100 km | €/rok (30 000 km) |
---|---|---|---|---|
Tesla M3 LR – doma (mix 70 % NT / 30 % VT) | 0,130842 €/kWh | 14,7 kWh | 1,92 € | 577 € |
Tesla M3 LR – doma (iba NT) | 0,118668 €/kWh | 14,7 kWh | 1,74 € | 523 € |
Tesla M3 LR – doma (iba VT) | 0,159247 €/kWh | 14,7 kWh | 2,34 € | 702 € |
Tesla M3 LR – Supercharger (priemer) | 0,42 €/kWh | 14,7 kWh | 6,17 € | 1 852 € |
Tesla M3 LR – ZSE/GreenWay DC (guest/Standard) | 0,59 €/kWh | 14,7 kWh | 8,67 € | 2 602 € |
VW Golf 2.0 TDI | 1,422 €/l (nafta) | 4,8 l | 6,83 € | 2 048 € |
BMW 330d | 1,422 €/l (nafta) | 5,3 l | 7,54 € | 2 261 € |
Toyota Corolla Hybrid 1.8 | 1,504 €/l (benzín) | 5,0 l | 7,52 € | 2 256 € |
BMW M3 Competition (~500 PS) | 1,504 €/l (benzín) | 10,2 l | 15,34 € | 4 602 € |
Mustang 5.0 V8 Dark Horse (~500 PS) | 1,504 €/l (benzín) | 12,2 l | 18,35 € | 5 505 € |
Poznámka k Superchargerom: ceny sa menia podľa miesta a hodiny; leto 2024/2025 vidíme v SR rozmedzie cca 0,37–0,53 €/kWh. Ak častejšie chytáš ~0,37–0,38 €/kWh, ročné náklady Tesly klesnú o ~180–220 € oproti priemeru 0,42 €/kWh.MojElektromobil.skEV Magazin
Reálne úspory Tesly M3 LR oproti spaľovákom
(kladné číslo = Tesla je lacnejšia)
Porovnanie vs. Tesla M3 LR | Doma (mix) | Supercharger (0,42 €/kWh) | DC „guest/Standard“ (0,59 €/kWh) |
---|---|---|---|
VW Golf 2.0 TDI | +1 471 € / rok | +195 € / rok | −554 € / rok |
BMW 330d | +1 684 € / rok | +409 € / rok | −341 € / rok |
Toyota Corolla Hybrid 1.8 | +1 679 € / rok | +404 € / rok | −346 € / rok |
BMW M3 Competition (~500 PS) | +4 025 € / rok | +2 750 € / rok | +2 000 € / rok |
Mustang 5.0 V8 (~500 PS) | +4 928 € / rok | +3 652 € / rok | +2 903 € / rok |
Čo z toho plynie
-
Domáce nabíjanie je kľúčové. Pri rozumnom VT/NT mixe vychádza ~0,019 €/km, čo je 3–4× menej než diesel/benzín.ZSE
-
Supercharger-only stále poráža porovnateľné diesely/hybridy na palive, ale náskok je malý – oplatí sa miešať domácu elektrinu.MojElektromobil.sk
-
„Guest“ DC (bez programu) je drahé – pri cenách okolo 0,59 €/kWh sa výhoda voči úsporným spaľovákom stráca. Programy operátorov vedia cenu znížiť.zsedrive.skdata.greenway.sk
-
Výkonné benzínové (~500 PS) sú na palive viac než dvojnásobok až trojnásobok oproti Tesle aj pri čisto verejnom nabíjaní.AUTO BILDADAC
Metodika & limity
-
Všetky prepočty sú iba energia/palivo pri 30 000 km/rok. Reálna spotreba závisí od štýlu jazdy, profilov trás a zimy/leta (pre EV aj ICE).EV Database
-
Ceny palív a elektriny sa vyvíjajú; použité sú aktuálne cenníky/štatistiky z júla–augusta 2025.ZSEstatdat.statistics.skzsedrive.skdata.greenway.sk
-
Nezapočítavam servis (EV má typicky nižší), poistky, dane, parkovanie, pneuservis a odpisy; tie vedia rozdiel ešte zväčšiť v prospech EV, ale líšia sa kus od kusa.